مقایسه داکت اسپلیت با کولرگازی

مقایسه داکت اسپلیت با کولرگازی

در ساخت وسازهای آپارتمانی که تقریباً 90 درصد سازه های مسکونی جدید را تشکیل می دهند، دیگر استفاده از کولرهای آبی به دلیل نیاز به کانال کشی بزرگ و فضایی که اشغال می کنند و همچنین استفاده از بخاری و شومینه های گازی به عنوان وسیله ی گرمایش تا حد زیادی منسوخ شده است. امروزه با معرفی دستگاه های جدید سرمایش و گرمایش ازجمله کولرهای گازی (اسپلیت و یک تکه) و داکت اسپلیت ها، فن کویل ها و نمونه های مشابه بزرگ تر و صنعتی کار سرمایش و گرمایش مکان های های مسکونی، تجاری و صنعتی راحت تر شده است.

دستگاه های اسپلیت و داکت اسپلیت که امروزه بیشتر از سایر نمونه ها به چشم می خورند دو نوع از ابزارهای اصلی تهویه محیط و تنظیم دما می باشند که چارچوب کلی و کار مشابه دارند ولی در عملکردشان تفاوت هایی به چشم می خورد. این تفاوت ها برتری استفاده از نمونه ی موردنظر از این دو دستگاه را تا حد زیادی نسبت به استفاده ی ما مشخص می کند. در این قسمت از مقاله سعی کردیم ویژگی ها و تفاوت های این دو محصول را پس از معرفی برایتان آشکار کنیم.

 

 

 

 

 

کولرهای گازی

کولرهای گازی یکی از ابزارهای مدرن تهویه هوای محیط هست و هر دو نقش سرمایش و گرمایش محیط را می تواند بر عهده داشته باشد. البته کاربرد سرمایش این دستگاه ها همان طور که از نامشان پیداست نقش اساسی تری بر عهده دارد. کولرهای گازی از یونیک هایی با لوله های باریک پرشده از گاز فشرده از دسته CHF ها تشکیل شده اند.

این دستگاه ها با مکش هوا و مجاورت دادن آن با لوله های حاوی گاز شیمیایی خنک کننده و سپس ورود آن به محیط نقش سرمایشی خود را ایفا می کنند. این کولرها در فصول سرد سال با فعالیت کمپرسور داخلی که با برق کار می کند به عنوان وسیله گرمایشی نیز استفاده می شوند.

کولرهای گازی به دودسته کلی یک تکه و چندتکه (اسپلیت) تقسیم می شوند. نمونه های یک تکه کولرهای گازی به صورتی طراحی شده اند که همه قطعات آن در درون یک باکس به شکل های مختلف متناسب با جایگاه استفاده قرارگرفته است. در نمونه های چندتکه یا اسپلیت قدرت و عملکرد سرمایش و گرمایش بالاتر بوده و به همین دلیل قسمتی از سیستم که با عملکرد بیشتر و تولید صدا وجود دارد در خارج از محیط مسکونی قرار داده می شود و به وسیله رابط ها و لوله هایی با قطعه داخلی در ارتباط است.

انواع نمونه های کولرهای گازی انرژی خود را از برق به دست می آورند و دلیل نام گذاری شان همان گازهای شیمیایی مؤثر در تهویه و خنک کردن محیط هست. کولرهای گازی متناسب با محیط موردنظر و قدرت و کیفیت در ابعاد مختلف ازجمله سقفی، زمینی، ایستاده، پرتابل و...تولید می شوند.

داکت اسپلیت ها

داکت اسپلیت ها نمونه ای از کولرهای گازی اسپلیت می باشند که تفاوتشان در این است که پاکت اسپلیت ها هوای تهویه شده تولیدی خود را به وسیله کانال های سقفی پخش می کنند و در صورت نیاز به تهویه گرمایشی به جای کمپرسور تهویه گرمایشی موجود از لوله های آبگرم متصل به پکیج استفاده می کنند. قالب کلی داکت اسپلیت ها برخلاف اسپلیت ها اغلب توکار هست.

به گونه ای که قسمت اصلی تهویه هوا در فضای خارجی تعبیه شده و به وسیله لوله های توکار با قسمت اکستند داخل که آن نیز به صورت توکار هست انتقال می یابد و ازآنجا به وسیله کانال های لوله ای هوای تهویه شده به قسمت های مختلف منتقل می شود.

مزیت و معایب کولرهای گازی

کولرهای گازی نسبت به انواع کولرهای آبی و اسپلیت ها فضای بسیار کمی را اشغال می کنند و تنها در یک مکان تعبیه می شوند. اگرچه ثابت بودن مکان تعبیه کولرگازی و ناتوانی در جابه جا کردن آن به عنوان یک نقص تلقی می شود. کولرهای گازی هیچ نیازی به مصرف آب برای خنک کردن محیط ندارند و تنها هرچند وقت یک بار با یک سرویس کوچک به حالت اولیه بازمی گردند.

این نمونه کولرها هزینه پایین تری نسبت به نوع داکت اسپلیت دارند. قدرت سرمایش این کولرها بنا به دمای محیط قابل تنظیم است. همچنین به وسیله ی ریموت کنترل می توان بازه زمانی مشخصی را برایشان مشخص کرد. دریچه خروجی هوای تهویه شده در جهت های مختلف قابل تنظیم است.

 

 

 

 

 

مزیت ها و معایب داکت اسپلیت

داکت اسپلیت ها که در اصل گسترده ترین مدل اسپلیت ها از شاخه کولرهای گازی می باشند مسلماً عملکردهای وسیع تری نسبت به اسپلیت های معمولی و کولرهای گازی دارند. داکت اسپلیت ها برخلاف کولرهای گازی معمولی به وسیله رابط های کانالی که دارند می توانند هوای تصفیه خود را برای مثال در یک محیط مسکونی بین اتاق ها، هال، پذیرایی و آشپزخانه پخش کنند.

داکت اسپلیت ها لزوماً قدرت تهویه، سرمایش و گرمایش بالاتری از اسپلیت های معمولی دارا می باشند. برای نمونه اگر بخواهیم در یک واحد تجاری که از چندین اتاق تشکیل شده است از کولرهای گازی استفاده کنیم به ازای هر اتاق و محیط جدا نیاز به یک نمونه کولرگازی یا نوع اسپلیت آن داریم، به این صورت که با دارا بودن یک داکت اسپلیت می توانیم تهویه موردنیاز چند محیط بسته و اتاق را در همان واحد تأمین کنیم.

اگرچه داکت اسپلیت ها قدرت مجموع بالاتری از کولرهای گازی دارند اما اگر هوای تعبیه شده آن ها به وسیله تعداد زیادی از کانال ها پخش شود، کیفیت سرمایش و تهویه هوا تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. همچنین ازآنجایی که کانال های متصل به داکت اسپلیت همگی باهم در ارتباط اند و از یک منبع تغذیه می شوند تأثیر مشابهی را بر تمام محیط های کانال کشی شده می گذارند.

درنتیجه اگر بخواهیم تعبیه موردنظر فقط برای یکی از محیط ها انجام شود، ناچاریم این تأثیر را بر سایر اتاق های متصل به کانال اعمال کنیم. داکت اسپلیت ها نیز مانند کولرهای گازی به صورت کنترل از راه دور مطابق با دمای محیط، محدوده زمانی فعالیت قابل تنظیم دارند اما همان طور که گفتیم در تنظیم میزان هوای تهویه ای ورودی به محیط های کانال دار به صورت جداگانه ناتوانیم.

مقایسه ی قیمتی کولرهای گازی معمولی و داکت اسپلیت

اگر بر اساس تعداد در نظر بگیریم مسلماً قیمت یک داکت اسپلیت چند برابر یک کولرگازی معمولی هست اما درواقع هر داکت اسپلیت برخلاف کولرهای گازی معمولی که برای هر چهارگوش از یک واحد مسکونی (اتاق، هال، آشپزخانه) یک عدد استفاده می شود، به تنهایی می تواند تهویه مناسب دو یا سه قالب مانند هال، آشپزخانه و دو اتاق را پوشش دهد.

به عبارتی ساده تر برای مثال در یک واحد تجاری با ۸ اتاق می توان به جای تعبیه کردن ۸ کولرگازی معمولی به ازای هر اتاق از ۲ تا داکت اسپلیت با چهار کانال که هرکدام از کانال ها متصل به یک اتاق باشند استفاده کرد. اگرچه در ظاهر داکت اسپلیت ها به دلیل تعداد کمتر کم هزینه تر به نظر می آیند، لازم است بدانید به علت دارا بودن لوله و کانال های مرتبط و همچنین توکار بودن آن ها هزینه نسبتاً مشابهی با ۸ هشت کولرگازی خواهند داشت.

روکار و توکار بودن کولرهای گازی و داکت اسپلیت ها

همان طور که گفتیم کولرهای گازی در هر محیط به صورت روکار بر دیوار، سقف، کف و به صورت ایستاده تعبیه می شوند و نیازی به توکاری لوله یا اتصال خاصی ندارند. این در حالی است که داکت اسپلیت ها همواره به صورت توکار در سقف و دیوار و کف همراه با اتصالات قرار می گیرند همچنین منبع اصلی تغذیه هوا در خارج ساختمان و در فضای باز تعبیه می شود.

انتخاب کولرگازی یا داکت اسپلیت؟

کولرگازی و نوع داکت اسپلیت هر دو به عنوان قوی ترین ابزارهای تصفیه هوا و سرمایش محیط شناخته می شوند اما در مبحث انتخاب بین این دودسته مسائل زیادی مدنظر هست که باید به تک تک آنان توجه داشته باشید. مساحت مکان موردنظر، تعداد اتاق خواب، قدرت تهویه، ابعاد، هزینه و...باید موردتوجه قرار بگیرند.

یکی دیگر از کلیدی ترین نکات موردتوجه در مورد روکار و توکار بودن کولرگازی و داکت اسپلیت این است که معمولاً داکت اسپلیت ها در صورت استفاده باید مکان های عبور لوله ها و قرار گرفتن محفظه پخش تهویه بر روی دیوارها و سقف باقی بماند. هدف ما آشنایی بیشتر شما با این دو محصول هست.

درنتیجه سعی بر آن شد مهم ترین ویژگی های هر محصول را برایتان از هم تفکیک کنیم تا انتخاب ساده تری درزمینهٔ ی سیستم تهویه ی موردنظر خود داشته باشید.

البته تا گفته نماند اگر یک نتیجه گیری کلی از ویژگی های هر دودسته ی بالا بکنیم، متوجه خواهیم شد که بین ویژگی های کولرگازی و داکت اسپلیت ها تشابه های بسیاری وجود دارد؛ بنابراین تشابهات می توان سلیقه و ذوق خود را در انتخاب یکی از این دودسته به خرج دهید و گزینه ی درست مناسب با منزل یا محیط کار خود انتخاب کنید.

 

در حقیقت در حال حاضر با توجه به پیچیده تر شدن زندگی جامعه بشری است و همچنین افزایش جمعیت کره ی زمین دیگر مانند سابق خانه های حیاط دار و هم چنین با متراژ بالای زیربنا وجود ندارند بلکه خانه ها به صورت آپارتمانی با متراژهای کم ساخته می شوند درنتیجه ما باید در وسایل مصرفی خود نیز بازنگری داشته باشیم. به عنوان مثال شوفاژها و بخاری های قدیمی و همچنین کولرهای آبی جاگیر می توانند به اسپلیت ها و یا کولرهای گازی ارتقا پیدا کنند.

کولرهای گازی با امکان کانال کشی به اتاق های مختلف می توانند حرارت و سرما را بین تمام محیط خانه به صورت یکسان و متناوب پخش کنند. البته کولرهای گازی نیز مدل های مختلفی دارند که در مقاله فوق سعی کردیم به معرفی آن ها بپردازیم. امید است بامطالعه این مقاله بتوانید بسته به نیاز خود کولرگازی متناسب با فضای منزلتان را تهیه کنید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

مقالات آموزشی تعمیر و نگهداری لوازم خانگی کنوود

  • ID

یکی از کالاها و وسایلی که برای ایجاد آرامش در زندگی، تهیه می کنیم، کولر گازی می باشد. اما این کولر های گازی زمانی بهترین بازده را برای شما فراهم می ...

حدود دو قرن و چندی از ابداع نخستین تلویزیون ها می گذرد، زمانی که برای نخستین بار مردم سرگرم نگاه کردن تصاویری متحرک می شدند، هیچ وقت فکرش را نمی ...

شاید مهم ترین اتفاق در اواخر قرن هجدهم رخ داده باشد، زمانی که انقلابی بزرگ اروپا را فراگرفت. در آن زمان پایه ریزی بزرگ ترین اتفاقات تاریخ بشر به وقوع ...

در ساخت وسازهای آپارتمانی که تقریباً 90 درصد سازه های مسکونی جدید را تشکیل می دهند، دیگر استفاده از کولرهای آبی به دلیل نیاز به کانال کشی بزرگ و ...

خدمات تعمیرات محصولات خاص

در زیر به خدمات تعمیرات محصولات خاص به عنوان یکی از انواع خدمات ارائه شده توسط مرکز تعمیرات لوازم خانگی تعمیرچی می‌پردازم:

...

تلویزیون های اندرویدی جذاب و پیشرفته ای وارد بازار شده است، ولی توجه به این نکته که کدام یک مناسب تر است باید مورد بررسی قرار گیرد. البته قبل از هر ...

تمام تلویزیون های هوشمند دارای سیستم عامل هستند که ممکن است در انواع مختلفی باشد و هر کدام نیز ویژگی ها و مشخصات متفاوتی دارد. سیستم عامل ها حالت ...

زمانی که اصطلاح "هوشمند" برای یک دستگاه به کار برده می شود، منظور این است که بتواند کارایی های متفاوتی با دستگاه های دیگر داشته باشد و امکانات ...

انواع مختلفی از کولر گازی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. اما هنگامی که در آب و هوای گرم با رطوبت بالا زندگی می کنید، ملاحظات ...

برای بسیاری از کاربران کولر گازی پیش آمده است که دستگاه به مشکل خورده باشد یا عملکرد آن مانند قبل نباشد. در این مواقع اکثریت پیشنهاد می دهند که ...

در دنیای امروزی پر از فناوری و ابزارهای الکترونیکی، تلویزیون به عنوان یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین وسایل در هر خانه به شمار می‌آید. اما انتخاب یک ...

کولر گازی، یکی از وسایلی است که در فصل‌های گرم سال برای خنک کردن فضا استفاده می‌شود. برای حفظ عملکرد بهینه و طول عمر بیشتر کولر گازی، سرویس دوره‌ای ...

تلویزیون‌ها امروزه از جمله وسایل الکترونیکی رایج در هر خانه‌ای هستند و بک لایت یکی از اجزای اصلی آنها است. بک لایت نور پس‌زمینه تلویزیون را فراهم ...

فیلتراسیون آب یکی از روش‌های مهم و اساسی برای تصفیه و بهبود کیفیت آب است. در حال حاضر، بازار فیلترهای آب متنوعی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد آب ...

کولر گازی یکی از ابزارهای اصلی در فصل گرما است که به ما امکان می‌دهد در محیط‌های داخلی راحت و خنک بمانیم. این وسیله با عملکرد صحیح و نگهداری مناسب، ...

تلویزیون کنوود یکی از دستگاه‌های محبوب و پرکاربرد در خانه‌ها و ادارات است که برای تماشای برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، بازی‌ها و محتواهای دیگر ...

مرکز خدمات جاروبرقی کنوود آذربایجان شرقی

همانگونه که میدانید جاروبرقی وسیله ای الکترونیکی است که با مکش، زباله های سطوح مختلف را جمع و در کیسه خود نگه میدارد ، این وسیله با اختلاف فشاری که ...

اگر نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی درست نباشد حتی بهترین دستگاه ها هم عملکرد خوبی نخواهند داشت. این احتمال وجود دارد که شما حداقل یک کار را غلط ...

علائم و نوشته های روی دیسپلی یا همان صفحه نمایش مایکروویو کنوود KENWOOD به چه معناست؟ در ادامه با کنوود KENWOOD کاستومرز همراه باشید تا به بررسی و ...

اگر دیگ ماشین لباسشویی اصلا پدال یا نگهدارنده‌ی قابل تعویض نداشت، و آنها را هنگام ساخت دیگ، در داخل بدنه‌ی فولادی آن جای‌گذاری می‌کردند (که اغلب ...

مایکرووی، سولاردام، مایکروفر کنوود، از جمله وسایل مورد مصرف در آشپزخانه است که برای گرم کردن و بعضا پختن غذا به کار میرود. به دلیل مشغله زیاد مردم و ...

یکی از خطرناک ترین وسایل در بین سایر لوازم خانگی، مایکروفر کنوود است و اگر کوچکترین خرابی در آن بوجود آید بدون دانش و تخصص کافی آن را تعمیر ...

دلایل صدای زیاد ماشین لباسشویی کنوود می‌تواند به مسائل مختلفی، از یک مشکل کوچک تا بزرگ گرفته مربوط باشد. اما شما با دانستن علت صدای لباسشویی کنوود ...

لاستیک یا نوار درب یخچال کنوود یکی از مهمترین اجزای یخچال کنوود است که در کارکرد آن بسیار موثر است. نوار یا لاستیک دور درب یخچال کنوود از ورود هوای ...

امروزه استفاده از یخچال‌های ساید بای ساید کنوود امری متداول است و می‌توان یک یخچال از این مدل را در بیشتر خانه‌‌ها پیدا کرد. از مزایای یخچال‌های ساید ...

آیا تا به حال به این فکر کردید که شاید ماشین لباس‌شویی کنوود شما خراب شود؟ آن وقت تکلیف لباس‌های کثیف چه می‌شود؟ اگر حتی تصور شستن لباس با دست سخت ...

چگونه بفهمیم گاز یخچال خالی شده

سیکل گردش گاز یخچال

بسیاری از مصرف کننده های خانگی و تجاری یخچال فریزر این تصور را دارند که گاز یخچال هر چند وقت یکبار نیاز به شارژ داشته و این گاز ...

لرزش لباسشویی کنوود
در این مقاله سعی شده تا با زبانی ساده مشتریان راهنمایی گردند تا بتوانند بدون نیاز به تکنسین از لرزش ماشین لباسشویی بکاهند ؛
 
1.محل نصب ...
راهنمای تمیز کردن مایکروویو کنوود

مایکروفرها امروزه یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین تجهیزات آشپزخانه و اداره ها تبدیل شده اند. تقریبا برای هر کاری می شود به آن ها مراجعه کرد ؛ پخت ...

راهنمای استفاده از ماشین ظرفشویی کنوود

 تاریخچه ماشین ظرفشویی 

ماشین ظرفشویی از بهترین وسایل ابداع شده توسظ بشر به جهت سهولت در زندگی شهری است چرا که با کاهش زمان,صرفه جویی انرژی باعث ...

راهنمای استفاده از ماشین لباسشویی کنوود

 تاریخچه ماشین لباسشویی 

لباسشویی از بهترین وسیله های اختراع شده در کاهش زحمت انسان ها برای شستن البسه میباشد  و در دستگاه های امروزی علاوه بر آپشن ...

نکات ایمنی یخچال کنوود

پیشاپیش از خرید برند کنوود و انتخاب خدمات ایران سرویس به شما تبریک عرض می کنیم ؛ شایان ذکر است حتما قبل از استفاده از دستگاه خود به مطالعه نکات زیر ...

Load More